top of page

8 tips voor een bewuster leven

 

  1. Mindfulness
    Ga met je aandacht naar je ademhaling en blijf focussen, zonder je ademhaling te willen veranderen.
    Als je merkt dat je gedachten afdwalen, stel dat dan vast en ga terug met je aandacht naar je ademhaling. Verwijt jezelf niets. Het is normaal dat je gedachten telkens weer de aandacht opeisen, tenzij je al behoorlijk wat geoefend hebt.

     

  2. Focus op je zintuigen. 
    Bijvoorbeeld tijdens een wandeling in de natuur. Focus dan opeenvolgend op je verschillende zintuigen.
    Wat zie je? Wat valt je op als je rondkijkt? Let op het spel van lijnen, kleurschakeringen, lichtinval,
    Wat hoor je? Hoeveel verschillende geluiden kan je onderscheiden?Wat ruik je? Hangt er herfst in de lucht of kan je de lente al opsnuiven? Zijn er bepaalde planten die er uit springen?...Wat voel je? Dat kan gaan van de wind in je haar of over je huid, de bijtende koude tot de stof van je kleding. Je kan ook voelen aan de schors van een boom of de structuur van een blad.
    Als je iets te eten of te drinken bij hebt van thuis, kan je ook met volle aandacht proeven van je hapje of drankje. Doe alsof het de eerste keer is dat je dit eet/drinkt en laat alle indrukken binnenkomen.

     

  3. Je gedachten observeren. 
    In plaats van onder de continue stroom (waterval) van je gedachten te blijven staan, kan je proberen om er afstand van te nemen. Zet een paar stappen terug en observeer de waterval/stroom van gedachten.
    “Ik ben weer niet goed bezig” wordt dan “Ik denk dat ik niet goed bezig ben”. Dat schept ruimte om te twijfelen aan jouw eerdere overtuiging en ruimte voor andere gedachten. 

     

  4. Sta eens stil en neem je tijd
    Neem de omgeving in je op, let op de kleine details. Wat doet het stilstaan met jou? Wordt je er rustig van? Of juist heel zenuwachtig? Is het het laatste, wat zit er dan onder die nervositeit? Waar komt het vandaan?

     

  5. Ga in de tuin werken
    Met je handen in de aarde wroeten heeft een rustgevend effect en haalt je uit je hoofd en in het nu. Aarden, letterlijk en figuurlijk.

     

  6. Oefen dankbaarheid
    Als je dankbaar wil zijn, sta je automatisch stil bij jouw zegeningen, bij de dingen om dankbaar voor te zijn. Het creëert dus automatisch meer bewustzijn.

     

  7. Omarm de stilte
    Wat doet de stilte met jou? Is ze welkom of ervaar je haar eerder als ongemakkelijk en beangstigend? Wat als je haar eens wat vaker zou opzoeken en beter zou leren kennen?

    “Luister naar de stilte. Ze heeft zoveel te vertellen.” (Rumi) 

     

  8. Wees mild voor jezelf
    Je bent een mens, je hoeft helemaal niet perfect te zijn. Stop met jezelf te verwijten, aan jezelf te twijfelen en kijk met zachtheid naar je jezelf.

     

bottom of page